Cyanotypes

Cyanotype

Cyanotypes are photographic images with a typical blue and white colouration, which is produced by a chemical process.

The British scientist Sir John Herschel developed the process in 1842. This technique was popularized by the British biologist and illustrator Anna Atkins, who, in her photobooks, used Cyanotypes of plants and algae to show them as lifelike as possible. Cyanotype, as a documentary technique, lost its importance after further development in photography and the invention of roll film in 1888, and its importance was only re-discovered by photographers and artists in the 20th century.

A photosensitive solution is mixed from two chemicals, and this is applied to a light absorbent substrate such as watercolour paper. Then either directly-applied objects or negatives of photos can be placed, and exposed to create photograms.

In contrast to developing photos in the darkroom, Cyanotype uses UV light, meaning either natural sunlight or artificial UV lamps.

Rinsing the chemicals with water allows the blue-white photographic images to emerge, which are indefinitely stable without further fixation.

As the chemicals can be applied to various surfaces, Simone Szymanski has been experimenting with exposures on fabric, canvas and concrete, among others.

.

 

Cyanotopien sind fotografische Abbildungen mit einer typischen blau-weißen Färbung, die durch einen chemischen Prozess entsteht.

Entwickelt wurde das Verfahren 1842 von dem britischen Wissenschaftler Sir John Herschel. Bekannt wurde diese Technik durch die britische Biologin und Illustratorin Anna Atkins, die in ihren Fotobüchern Cyanotopien van Pflanzen und Algen zeigte, um diese so naturgetreu wie möglich abzubilden. Durch die Weiterentwicklung der Fotografie und der Erfindung des Rollfilms 1888, verlor die Cyanotopie als dokumentarische Technik ihre Bedeutung und wurde erst im 20. Jahrhundert durch Fotografen und Künstler wiederentdeckt.

Aus zwei Chemikalien wird eine lichtempfindliche Lösung gemischt, und diese auf einen leicht saugfähigen Untergrund wie zum Beispiel Aquarellpapier aufgetragen. Darauf können entweder direkt Objekte gelegt und belichtet werden, um Fotogramme zu erstellen oder Negative von Fotos.

Im Gegensatz zum Entwickeln von Fotos in der Dunkelkammer, entstehen Cyanotopien unter UV-Licht, das heißt durch natürliches Sonnenlicht oder mit künstlichen UV-Lampen.

Nach dem Abspülen der Chemikalien mit Wasser entstehen blau-weiße fotografische Abbildungen, die ohne weitere Fixierung unendlich haltbar sind.

Da sich die Chemikalien auf verschiedene Oberflächen auftragen lassen, experimentiert Simone Szymanski unter anderem mit Belichtungen auf Stoff, Segeltuch und Beton.